امور کنسولی

صدور گذرنامه مخدوشه

متقاضیان محترم!

روش اول: به منظور تسریع در انجام امور گذرنامه‌ای و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، صدور گذرنامه به صورت غیر حضوری و پستی در کمتر از یک هفته انجام می‌شود. در این صورت، باید کلیه مدارک زیر به طور کامل پست شود.

روش دوم: در صورت تمایل به ارائه حضوری مدارک، باید ضمن گرفتن وقت از سایت نوبت‌گیری برای هر نفر و پس از تکمیل و آماده نمودن مدارک زیر به سفارت مراجعه شود. این روش نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتر دارد.

برای درخواست گذرنامه ابتدا میبایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و پس از ثبت نام و دریافت رمز، اقدام به تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری از سامانه مذکور نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، صدور گذرنامه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  • از تهیه پاکت تمبردار برای برگشت مدارک خودداری و شخصاً اقدام به تهیه پاکت ثبت شده طبق دستورالعمل ذیل شود. (توجه: در مراکز پستی، امکان رجیستری پاکت برگشتی و دریافت شماره پیگیری وجود ندارد.)
  • عکس پرسنلی حتماً باید رنگی با زمینه سفید و به روز باشد. در صورت قدیمی‌بودن عکس، مدارک پس فرستاده خواهد شد.
  • هنگام گرفتن کد رهگیری دقت فرمایید افرادی که شماره شناسنامه ندارند یا شماره شناسنامه آن‌ها با شماره ملی‌شان (کد 10 رقمی) یکسان می‌باشد، فقط به جای شماره شناسنامه، عدد 0 را وارد نمایند.

 فیلم آموزش نحوه ثبت نام در سامانه میخک

فیلم آموزش نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه میخک

مدارک لازم جهت صدور گذرنامه آبدیده و مخدوشه: (مخصوص کسانی که گذرنامه ایشان از نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران بنا بر دلایل غیرعمد نظیر پاره شدن، خط خوردگی، آب دیدگی و ... مخدوش به حساب آمده و در نتیجه باید گذرنامه تعویض گردد.)
1- رسید کد رهگیری سامانه میخک

2- تکمیل فرم درخواست صدور گذرنامه (فرم شماره 101) فرم ها را میتوانید دستی پر کنید 

3- تکمیل فرم بقای بر تابعیت (فرم شماره 102) (فقط مخصوص افراد بالای 18 سال که گذرنامه سوئدی دارند)

4- تکمیل فرم درخواست تغییر محل اقامت (فرم شماره 103) (مخصوص کسانی که کشور محل اقامت آن‌ها در گذرنامه مخدوشه، ایران درج شده است و با دارا بودن مدارک اقامتی معتبر، قصد تغییر کشور محل اقامت از ایران به سوئد را دارند.)

5- تکمیل فرم درخواست درج مهر خروج ویژه مشمولین (فرم شماره 104) (مخصوص آقایان مشمول خدمت نظام وظیفه)

6- تکمیل فرم گزارش مخدوشه (فرم شماره 106)

7- تکمیل فرم اجازه خروج همسر، فرزند یا فرزندان (فرم شماره 107) (مخصوص بانوان متأهل و فرزندان زیر 18 سال)

8- اصل و کپی شناسنامه از تمام صفحات: 

  • ضروری است شناسنامه افراد بالای 15 سال، عکس‌دار باشد. برای این منظور، باید به سفارت مراجعه و اقدامات لازم انجام و سپس رسید آن همراه مدارک ارسال شود.
  • در صورت نداشتن شناسنامه، باید برای صدور المثنی شناسنامه به سفارت مراجعه و اقدامات لازم انجام و سپس رسید آن همراه مدارک ارسال شود. در صورت تحویل شناسنامه به اداره مهاجرت سوئد، ضروری است قبل از مراجعه به سفارت، کپی برابر اصل تمامی صفحات آن را از اداره مهاجرت دریافت نمایید.
  • چنانچه  اصل شناسنامه در ایران باشد، ضروری است پس از دریافت کد رهگیری برای کپی برابر اصل از سامانه میخک، یکی از بستگان اصل شناسنامه متقاضی را همراه کد رهگیری به وزارت امور خارجه در تهران (میدان امام خمینی، ساختمان شماره 3، اداره گذرنامه و روادید، بخش مقیمین) و یا دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در اکثر شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و مشهد و ... برده تا تأییدیه آن از طریق اداره مذکور برای این نمایندگی فکس گردد. کد رهگیری یا شماره نامه از ایران، همراه مدارک ارسال شود.
  • در صورت وقوع طلاق و یا فوت شوهر، باید واقعه مربوط در شناسنامه بانوان ثبت شده باشد.

9- کپی کارت ملی (قدیمی یا هوشمند)

10- کپی از صفحه اول گذرنامه سوئدی یا کارت اقامت معتبر سوئدی (از ارسال آیدی کورت IDENTITETSKORT اجتناب شود)

11- اصل گذرنامه مخدوشه

12- دو قطعه عکس پرسنلی  رنگی به روز با زمینه سفید باکیفیت، بدون عینک، کلاه و شال گردن. عکس خانم‌های بالای 9 سال باحجاب باشد. سه در چهار یا شش در چهار . یکی از عکس‌ها را در محل مشخص شده روی فرم درخواست صدور گذرنامه (فرم شماره 101) بچسبانید.

13- اصل کارت پایان خدمت یا معافی (مخصوص آقایان)

14- اصل گذرنامه امضا شده پدر برای تأیید موافقتنامه صدور گذرنامه و خروج فرزندان زیر 18 سال یا اصل گذرنامه امضا شده شوهر برای تأیید موافقتنامه صدور گذرنامه و خروج بانوان متأهل (برای مواردی که پدر/ شوهر گذرنامه ایرانی دارد).

15- اصل رسید (Kvitto) تأیید واریز (Överföring) مبلغ

  • 2160 کرون برای افرادی که کشور محل اقامت در آخرین گذرنامه آن‌ها، سوئد درج شده است.
  • 2400 کرون برای افرادی که کشور محل اقامت در آخرین گذرنامه آن‌ها، ایران درج شده است و با داشتن مدارک اقامتی معتبر، درخواست تغییر کشور محل اقامت از ایران به سوئد را نیز دارند.
    • آقایان مشمول نظام وظیفه که درخواست صدور گذرنامه مفقوده و یا مخدوشه را دارند و متقاضی دریافت مهر خروج مشمولین هستند، باید مبلغ 240 کرون به هر کدام از موارد فوق اضافه نمایند.
    • هزینه صدور گذرنامه مخدوشه برای افراد کم‌تر از 2 سال سن، نصف ردیف اول و دوم می‌باشد.
    • هزینه صدور گذرنامه مخدوشه برای بار دوم، 1200 کرون بیش‌‌تر از ردیف اول و دوم می‌باشد.

        به شماره حساب  52771112515 نزد بانک SEB به نام سفارت. اصل رسید باید از اینترنتبانک مربوط پرینت (Skriv ut) گرفته شود و عکس از صفحه گوشی موبایل یا رایانه به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد.

16- یک عدد پاکت مناسب دارای برچسب رجیستر شده: برای تهیه برچسب (لیبل) پاکت پستی برگشت مدارک، به مراکز پستی مراجعه نفرمایید. شما می‌توانید یا مبلغ 140 کرون به شماره 1235764758 (SEPID HOLIDAY TRAVEL) سوئیچ نموده و رسید پرداخت را به همراه نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس پستی تحویل‌گیرنده دارای آیدی‌کورت به شماره واتس‌آپ 0046735605868 (از ساعت 8:00 لغایت 20:00) ارسال نمایید و برچسب پست سفارشی را که برای شما ارسال می‌گردد را پرینت گرفته و روی پاکت برگشتی بچسبانید و یا خودتان به راحتی از طریق لینک دستورالعمل ثبت پاکت پستی برای ارسال گذرنامه صادره از سفارت اقدام کنید.

توضیحات مربوط :

در صورت نیاز به احراز هویت و مراجعه حضوری، مراتب از طریق بخش کنسولی سفارت به اطلاع متقاضی صدور گذرنامه خواهد رسید.

- کلیه فرم‌ها بایستی به صورت کامل تکمیل و امضا شوند.

- در صورت ارسال ناقص مدارک، به درخواست ترتیب اثر داده نشده و مدارک بدون اقدام برگشت داده خواهد شد.

- تمام کپی‌های درخواستی باید کاملاً واضح و خوانا در کاغذ A4 گرفته شوند.

- آقایان بالاتر از 50 سال، نیازی به ارسال اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافی ندارند.

- مهر خروج ویژه مشمولین به آقایان متولد بعد از سال 1354 که دارای 18 سال سن و بالاتر که کارت پایان خدمت یا معافی نداشته و حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، تعلق می‌گیرد.

- کلیه فرم‌های افراد زیر 18 سال بایستی توسط پدر یا جد پدری یا قیم قانونی امضا گردد.

- برای درخواست گذرنامه افراد زیر 18 سال با توجه به ضرورت ثبت نام در  سامانه میخک، توجه داشته باشید که با کد ملی پدر یا سرپرست قانونی بچه، در سامانه ثبت نام شده و بعد از ورود به سامانه، گزینه «درخواست گذرنامه برای فرزندم» انتخاب و اطلاعات فرزند درج و تکمیل شود.

در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود از بخش سؤالات متداول، از طریق ایمیل sto.passport@mfa.gov.ir اقدام نمایید.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی‌کنسولی یار عضو شوید.