امور کنسولی

معرفی و روش‌های ارائه خدمات کنسولی

قابل توجه هموطنان عزیر و مراجعین بخش کنسولی 

بخش کنسولی سفارت به منظور رفاه حال ایرانیان عزیز و متقاضیان روادید، ارائه خدمات غیر حضوری و پستی را در اولویت قرار داده است. فهرست خدمات غیر حضوری در بخش « امور کنسولی» تارنما (سایت) سفارت قابل ملاحظه است.

به استثناء خدماتی مانند:

- درخواست و دریافت کارت هوشمند ملی

- وکالتنامه‌های دارای بار مالی و حقوقی 

- برخی دیگر از خدمات که نیاز به احراز هویت و امضاء اسناد دارند، 

سایر خدمات کنسولی به روش غیر حضوری و پستی (مقرون به صرفه) نیز انجام می‌شود. بر همین اساس هم‌وطنانی که به هر دلیل قصد مراجعه حضوری به بخش کنسولی را دارند لازم است نکات زیر را به هنگام ورود به سفارت، به دقت مراعات نمایند: 

1- قبل از مراجعه، حتماً از سامانه نوبت‌دهی، وقت حضور برای خدمت مورد نظر دریافت نمایند. عزیزانی که بدون اخذ نوبت مراجعه نمایند با مشکل عدم پذیرش روبرو خواهند شد. 

2- متقاضی شخصاً مراجعه نموده و حتی‌المقدور از آوردن همراه خودداری شود مگر در مواردی مانند ثبت ازدواج، طلاق و یا درخواست خدمات برای افراد زیر 18 سال که حضور متقاضی و همراه (همراهان)  الزامی است. 

3- از آوردن کیف، ساک، کوله پشتی و لوازم مشابه جداً خودداری گردد. 

4- آوردن تلفن همراه، آی پد، رایانه دستی، دوربین عکاس و دیگر اشیاء الکترونیک مجاز نمی‌باشد. همراه داشتن و استفاده از  این‌گونه دستگاه‌ها صرفاً در شرایط خاص و با هماهنگی مأمورین حراست امکان‌پذیر خواهد بود. 

5- همراه داشتن کد رهگیری سامانه میخک برای خدماتی که از طریق این سامانه ارائه می‌گردد، الزامی است. اخذ کد رهگیری در زمان حضور توسط متصدیان مربوطه در بخش کنسولی امکان پذیر نمی‌باشد. ارائه کد رهگیری سامانه EVISA برای متقاضیان حضوری ویزا الزامی است.  

6- قبل از مراجعه به سفارت حتماً کلیه مدارک مورد نیاز و فیش بانکی تعرفه‌های کنسولی را آماده و همراه داشته باشید. درخواست‌های ناقص به هیچ وجه پذیرفته نخواهند شد. تکمیل مدارک و مراجعه بعدی، مستلزم اخذ نوبت مجدد می‌باشد، لذا تأکید می‌گردد مدارک کامل را همراه داشته باشید. 

معرفی خدمات کنسولی 

بخش کنسولی سفارت جهت حمایت از اتباع خود، بر اساس مواد کنوانسیون 1963وین از جمله مواد 5، 6، 36 و 37 و در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و کشور سوئد، خدمات کنسولی ذیل را به ایرانیان مقیم سوئد و لتونی و همچنین اتباع خارجی مقیم سوئد (روادید و تأیید اسناد) ارائه می‌کند: 

- امور سجلی شامل صدور شناسنامه، تعویض شناسنامه، المثنی شناسنامه، تغییر نام و نام خانوادگی، تغییر مندرجات در شناسنامه، عکس دار کردن شناسنامه

- کارت هوشمند ملی

- تنظیم انواع وکالتنامه وگواهی امضاء

- ترجمه گواهینامه، صدورگواهی تجرد و صدورگواهی عدم سوء پیشینه

- ثبت ازدواج، طلاق و فوت

- امور گذرنامه شامل صدور گذرنامه، صدور برگ عبور، درج مهر خروج مشمولین و مهر خروج دانشجویی

- امور اجتماعی شامل امور ایرانیان زندانی، در راه ماندگان، امور مربوط به اختلافات خانوادگی و بازرگانی و ...

- امور تابعیت شامل تحصیل تابعیت ایران، ترک تابعیت ایران و بازگشت به تابعیت ایران و ...

- امور تحصیلی شامل تشکیل پرونده دانشجویی، تائید مدارک تحصیلی و گواهی‌های دانشجویی و دانش آموزی.

- امور نظام وظیفه شامل درخواست معافیت، کفالت، تعویض کارت های نظام وظیفه ومعافیت

- صدور انواع روادید (گردشگری، زیارتی، ورود و....)

- تأیید اسناد صادر شده در سوئد شامل: اسناد درمانی، اسناد تجاری، اسناد تحصیلی و ...

- تأیید اسناد صادر شده در ایران

- امور حسبی شامل نصب قیم، نصب امین و سرپرستی کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست

توجه مهم:

1- در صورت نیاز به مراجعه حضوری، ضروری است از طریق سامانه نوبت‌دهی، اقدام به تعیین وقت نموده و سپس همراه با مدارک لازم به سفارت مراجعه نمایید. توجه داشته باشید سامانه نوبت‌دهی با سیستم ios سازگار نبوده و صرفاً با سیستم اندروید و ویندوز قابل دسترسی می‌باشد.

2- لطفا در پرداخت تعرفه‌های کنسولی، دقت شود. بازپرداخت (برگشت) وجوه اضافی و یا وجوهی که اشتباهاً به حساب سفارت واریز شود، به دلیل محدودیت‌های اداری و بانکی، به آسانی امکان‌پذیر نمی‌باشد. بازپرداخت (برگشت) وجوهی که در قبال آن‌ها خدمات کنسولی ارائه نشده است، با تکمیل فرم درخواست برگشت وجه خدمات کنسولی امکان‌پذیر خواهد بود ولی با توجه به محدودیت‌های مذکور، انجام این امر نیاز به  تشریفات اداری و بانکی دارد که مستلزم صرف زمان خواهد بود. 

3- فیش‌های واریزی بابت خدمات کنسولی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد. در غیر این صورت، قابل قبول نبوده و امکان ارائه خدمات کنسولی میسر نمی‌باشد:

- درج نام و نام خانوادگی متقاضی الزامی می‌باشد.

- درج شماره حساب سفارت (seb 52771112515) الزامی می‌باشد.

- تاریخ و ساعت واریز وجه به حساب سفارت مشخص باشد.

-  مبلغ واریزی (به کرون سوئد) مشخص باشد.

ملاحظه: فیش‌های واریزی می‌بایست از سامانه بانک پرینت شده باشد. پرینت تصویر فیش از روی گوشی موبایل قابل قبول نمی‌باشد.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی‌کنسولی یار عضو شوید.