امور کنسولی

اجازه خروج دانشجویی

متقاضیان محترم!

روش اول: به منظور تسریع در انجام امور گذرنامه‌ای و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، صدور گذرنامه به صورت غیر حضوری و پستی در کمتر از یک هفته انجام می‌شود. در این صورت، باید کلیه مدارک زیر به طور کامل پست شود.

روش دوم: در صورت تمایل به ارائه حضوری مدارک، باید ضمن گرفتن وقت از سایت نوبت‌گیری برای هر نفر و پس از تکمیل و آماده نمودن مدارک زیر به سفارت مراجعه شود. این روش نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتر دارد.

اجازه خروج دانشجویی: مجوزی است که توسط نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معتبر، در گذرنامه درج و به واسطه آن صاحب گذرنامه می‌تواند به دفعات معین از کشور خارج گردد. بر این مبنا دانشجویان مقیم خارج از کشور که مراحل تشکیل و تأیید پرونده دانشجویی آنان در سامانه میخک انجام شده و یا دارای مجوز استفاده از تسهیلات غیر ارزی می‌باشند، در گذرنامه آنان مهر سالیانه اجازه خروج دانشجویی برای سه بار و به مدت مجموعاً چهار ماه در هر سال تحصیلی درج می‌گردد.

  • مبنای درج مهر اجازه خروج دانشجویی هر سال تحصیلی می‌باشد، به عنوان مثال دانشجویانی که با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و داشتن مجوز تسهیلات غیر ارزی در ترم‌های تابستانه یا زمستانه ثبت نموده باشند از اول مهر ماه همان سال لغایت پایان شهریور ماه سال بعد خواهد بود. (به عنوان مثال، چنان‌چه دانشجویی در هر زمان از سال تحصیلی با ارائه گواهی تحصیلی به منظور اخذ اجازه خروج دانشجویی به نمایندگی مراجعه نماید اجازه خروج دانشجویی از تاریخ 1401/07/01 لغایت 1402/06/31 خواهد بود.)
  • ضروری است دانشجویان اجازه خروج دانشجویی را از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (سفارت، سرکنسولگری و یا دفتر حفاظت منافع) دریافت نمایند.
  • در صورتی که دانشجو در اواخر شهریور قصد مسافرت به داخل کشور را داشته و بعد از اول مهر ماه قصد خروج از کشور داشته باشند پس از ارائه مدارک مثبته و گواهی اشتغال به تحصیل مبنی بر این‌که برای ادامه تحصیل واجد شرایط لازم می‌باشد، درج مهر اجازه خروج دانشجویی برای سال بعد امکان‌پذیر است.
  • با توجه به بند 2، درج مهر اجازه خروج دانشجویی و یا صدور معرفی‌نامه برای دانشجویانی که به هر دلیل موفق به اخذ مهر اجازه خروج دانشجویی در نمایندگی‌ها نشده‌اند، توسط وزارت امور خارجه امکان‌پذیر نخواهد بود. 
  • دانشجو و یا اعضای خانواده (همسر و فرزندان تحت تکفل و ذکور تا سن مشمولیت) که با داشتن اجازه خروج دانشجویی وارد کشور می‌شوند، به هنگام خروج از کشور نیاز به مراجعه به اداره گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. دانشجویان خانم برای خروج از ایران نیاز به اجازه همسر دارند. فرزندان زیر 18 سال دانشجو نیز برای خروج از ایران، نیاز به اجازه پدر دارند.

مدارک لازم جهت دریافت مهر خروج دانشجویی

1- تشکیل پرونده دانشجویی برای شخص دانشجو در سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir و اخذ تأییدیه از وزارت علوم، فناوری و تحقیقات یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (تأییدیه وزارتین مذکور از طریق ایمیل به دانشجو اطلاع‌رسانی خواهد شد.)

2- گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو در ترم جاری

3- تکمیل فرم درخواست اجازه خروج دانشجویی

4- دریافت کد رهگیری اجازه خروج دانشجویی برای شخص دانشجو (و تک تک اعضای خانواده) از بخش امور گذرنامه سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.irبدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، دریافت مهر خروج دانشجویی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد. چنان‌چه به هر دلیلی در زمینه ثبت درخواست خود در سیستم میخک مشکل دارید، می‌توانید با شماره 0708616614 تماس گرفته و با پرداخت مبلغ 250 کرون نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کنید. لطفاً برای سؤالات کنسولی با این شماره تماس نگیرید.

5- اصل گذرنامه (های) ایرانی

6- یک عدد پاکت مناسب دارای برچسب رجیستر شده: برای تهیه برچسب (لیبل) پاکت پستی برگشت مدارک، به مراکز پستی مراجعه نفرمایید. شما می‌توانید یا مبلغ 100 کرون به شماره 1235764758 (SEPID HOLIDAY TRAVEL) سوئیچ نموده و رسید پرداخت را به همراه نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس پستی تحویل‌گیرنده دارای آیدی‌کورت به شماره واتس‌آپ 0046735605868 (از ساعت 8:00 لغایت 20:00) ارسال نمایید و برچسب پست سفارشی را که برای شما ارسال می‌گردد را پرینت گرفته و روی پاکت برگشتی بچسبانید و یا خودتان به راحتی از طریق لینک دستورالعمل ثبت پاکت پستی برای ارسال گذرنامه صادره از سفارت اقدام کنید.

  • از تهیه پاکت تمبردار برای برگشت مدارک خودداری و شخصاً اقدام به تهیه پاکت ثبت شده طبق دستورالعمل فوق شود. (توجه: در مراکز پستی، امکان رجیستری پاکت برگشتی و دریافت شماره پیگیری وجود ندارد.)
  • هنگام گرفتن کد رهگیری دقت فرمایید افرادی که شماره شناسنامه ندارند یا شماره شناسنامه آن‌ها با شماره ملی‌شان (کد 10 رقمی) یکسان می‌باشد، فقط به جای شماره شناسنامه، عدد 0 را وارد نمایند.

در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود از بخش سؤالات متداول، از طریق ایمیل sto.passport@mfa.gov.ir اقدام نمایید.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی‌کنسولی یار عضو شوید.