سوالات متداول امور ازدواج، طلاق و فوت

1-تعدد زوجات در ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی که دارای همسر میباشد مقدور است؟

*تعدد زوجات مربوط به قوانین کشور مردخارجی است اگر در کشور مردخارجی ازدواج دوم و یا سوم مرد ، بازن قانونی باشد ثبت ازدواج و صدور پروانه زناشوئی بلامانع است.

2- آیا تابعیت قبلی زوج خارجی، در هنگام ثبت ازدواج با زن ایرانی تاثیر گذار میباشد؟

  • ملاک ثبت ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی ، با مشخص شدن ازدواج محلی و گذرنامه مرد خارجی که مبین تابعیت زوج میباشد، محرز می گردد. لذا آخرین تابعیت و گذرنامه خارجی موثر مرد خارجی ، ملاک ثبت ازدواج میباشد.

3- ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی منبعث از کدام مواد قانون مدنی میباشد؟

  • ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی مستندا به ماده 1060 قانون مدنی بوده که اعلام می دارد: ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت میباشد.

4-اگر زوجین شامل مرد ایرانی و زن خارجی، از شریعت دین مسیحیت باشند صرف ارائه ازدواج محلی میتوان در نمایندگی ثبت ازدواج نمود؟

  • اگر مذهب رسمی کشور محل اقامت زوجین دین مسیحیت باشد و امکان اخذ گواهی ازدواج شرعی از طریق کلیسا مقدور نگردد، با توجه به مذهب رسمی ودین زوجین (مسیحی) میتوان نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمود.

5- اگر زن خارجی بعد از ثبت ازدواج شرعی و صدور شناسنامه برای وی از وظایف زناشوئی، خود داری کند وضعیت مهریه و تابعیت ایرانی چگونه است؟

  • به صرف زناشوئی مانع از دست دادن تابعیت ایران نمی گردد ولیکن درخصوص مهریه باتوجه به ذایل نشدن صفات زنانگی، به نصف مهریه مندرج در سند ازدواج می رسد.

6-آیا ارائه گواهی تشرف به دین اسلام برای زن خارجی غیر مسلم جهت ثبت ازدواج با مرد ایرانی الزامی میباشد؟

  • ارائه گواهی تشرف به دین اسلام جهت زوجه خارجی مبنی بر ثبت ازدواج دائم با مرد ایرانی در نمایندگی الزامی میباشد.

7- در چه مواردی  در نمایندگی اذن پدر جهت ثبت ازدواج دختر ساقط می گردد؟

  • به استناد بخشنامه ازدواج، در صورت داشتن فرزند اذن پدر، جهت ثبت ازدواج زوجه ساقط می گردد. قابل ذکر است براساس جوابیه اداره کل حقوقی قوه قضائیه، به اداره سجلات بیان می دارد: براساس رای وحدت رویه شماره (1) مورخ 29/1/1363 هیات عمومی دیوان عالی کشور، چنانجه صفت باکره بودن به هر علتی موجود نباشد، نیاز به اخذ گواهی اذن توسط پدر یا جد پدر جهت ثبت ازدواج که پس از اثبات زوال صفت مذکور، منعقد شده است نمیباشد.

8-نحوه ثبت ازدواج دوم مرد ایرانی در نمایندگی ها چگونه است؟

  • ثبت ازدواج دوم در شناسنامه مرد ایرانی ممنوع میباشد. به استناد بند 4 ماده 4 قانون حمایت از خانواده مورخ 1/12/1391 ثبت ازدواج مجدد در صلاحیت دادگاه خانواده میباشد.

9-آیا زوجه می تواند نزد مراکز اسلامی درخواست درج مهریه های خارج از عرف را در گواهی ازدواج شرعی نماید؟

*مهریه حق زن بوده و زن می تواند در صورت قبول زوج در مقدار مهریه ، خود را به نکاح وی در بیاورد. وفق مقررات قانون جاری خانواده میزان مطالبه مهریه توسط زوجه از زوج پس از ازدواج تا سقف 110 عدد سکه تمام بهار آزادی در صورت عدم اثبات عسر و حرج زوج قابل مطالبه و اجرایی میباشد.

 10-طلاق رجعی را تعریف کنید؟

ج) در طلاق رجعی، مرد بعد از طلاق در زمان عده (100 روز) می تواند به زن رجوع نماید و زندگی زناشویی را بدون نکاح جدید از سر گیرد. مقتضی ذات طلاق رجعی مطالبه مهریه میباشد.

11-در طلاق رجعی ، حق رجوع مقتضی حق کدام یک از زوجین میباشد؟

ج) حق رجوع فقط از ناحیه مرد صورت می گیرد.

12- در طلاق رجعی نفقه زن بر عهده چه کسی میباشد؟

ج) در طلاق رجعی نقفه زن به عهده شوهر میباشد. چنانچه یکی از زوجین فوت نماید ، دیگری ارث میبرد. زیرا در ایام عده زن در حکم زن شوهردار محسوب میشود.

13- ازدواج شوهر در ایام عده، زن رجعیه چه حکمی دارد؟

ج) ازدواج شوهر در ایام عده با توجه به امکان رجوع مرد و جلوگیری از ثبت تعدد زوجات منوط به اذن دادگاه و یا سپری شدن دوران عده زن رجعیه و اطمینان از عدم رجوع است.

14- طلاق بائن چیست؟

ج) طلاقی است که مرد بعد از طلاق حق رجوع به زن را ندارد. این طلاق موجب جدایی قطعی زن و مرد میگردد.

15- آیا در طلاق بائن مرد، می تواند بلافاصله بعد از ثبت طلاق ازدواج نماید؟

ج) بله، شوهر می تواند ازدواج نماید. اما زوجه اگر از آن دسته زنانی باشد که عده طلاق دارند، باید عده نگه دارد و نمی تواند در ایام عده با فرد دیگری ازدواج نماید.

16-آیا در نمایندگی ها میتوان نسبت به ثبت طلاق بائن درخصوص زوجه ای که باید رعایت عده را بنماید، اقدام نمود؟         

ج) اولی میباشد، باتوجه به رعایت عده توسط زوجه، ثبت طلاق بائن نیز بعد از سپری شدن ایام عده صورت می گیرد. اما در صورت اصرار زوجین و با توجه به نوع طلاق بائن، که حق رجوع بر زوج متصور نمیباشد، با تفهیم موضوع رعایت عده به زوجه و تذکر عدم ازدواج تا سپری شدن عده، نمایندگی می تواند نسبت به ثبت طلاق بائن اقدام نماید.

17- وضعیت اقامتگاه زن در طلاق رجعی و بائن چگونه میباشد؟

ج) در طلاق رجعی، اقامتگاه زن نیز می تواند همان اقامتگاه مرد میباشد، اما در طلاق بائن اقامتگاه زن جدا میشود و دیگر اقامتگاه شوهر نیست.

18- زنی که در ایام طلاق بائن است، آیا مستحق دریافت نفقه میباشد؟

ج) زنی که در عده طلاق بائن میباشد، مستحق نفقه ایام عده نیست مگر اینکه آبستن باشد ( نفقه مربوط به جنین خواهد بود)

19- به موجب ماده 1145 قانون مدنی، طلاق بائن بر چند نوع میباشد؟

ج)  1- طلاقی که قبل از زناشوئی واقع می شود

2- طلاق زن یائسه

3- طلاق خلع و مبارات