تشکیل پرونده دانشجویی

دانشجویان خارج از کشور در ارتباط با دریافت تسهیلات کنسولی، به شرح زیر تقسیم بندی می گردند:

1 - دانشجویانی که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بورسیه به خارج از کشور اعزام شده اند که اصطلاحاً به این عده، دانشجویان بورسیه گفته می شود و هزینه آنان توسط وزارتخارنه های مذکور پرداخت می شود.

2 - دانشجویانی که از ایران جهت تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترای با هزینه شخصی به خارج کشور آمده اند و محل اقامت آنان در گذرنامه ایران می باشد و در خارج دارای اقامت دائم نمی باشند . اصطلاحاً به این عده دانشجو یان آزاد گفته می شود .

3 - دانشجویانی که به همراه والدین در خارج از کشور سکونت دارند و محل اقامت آن ها در گذرنامه خارج از کشور است، به این عده دانشجویان مقیم گفته می شود .(این تسهیلات به دانشجویان دارای اقامت دائم یا دارای گذرنامه سوئدی تحت شرایط خاصی تعلق می گیرد) برای اطلاع بیشتر به قسمت تشکیل پرونده دانشجویی دارندگان اقامت دائم یا دارای گذرنامه سوئدی مراجعه شود .

شرایط استفاده از تسهیلات غیر ارزی دانشجوئی بعد از تشکیل پرونده تحصیلی و تأیید آن

1 - موافقت «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» یا «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» برای برخورداری از تسهیلات دانشجوئی (فقط برای دانشجویان آزاد و مقیم)

2 - تحصیل حضوری به صورت تمام وقت در دانشگاه معتبر در سطح حداقل کارشناسی

3 - رعایت مقررات نظام وظیفه عمومی (داشتن کارت پایان خدمت، معافیت دائم یا معافیت تحصیلی)

4 - پیشرفت تحصیلی دانشجو با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و ریز نمرات از دانشگاه

کلیه مدارک و گواهی های تحصیلی و آموزشی خارجی اتباع جمهوری اسلامی ایران که از سوی مراجع و مراکز معتبر حوزه محل ماموریت (دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزشی، بیمارستان ها و مراکز آموزش درمانی) صادر می شوند، تنها از طریق سامانه میخک و رایگان تائید می گردند. فرآیند انجام کار با آن سامانه به شیوه ذیل می باشد:

نحوه کار توسط متقاضی

  •  مدارک مورد نیاز: متقاضی ابتدا مدارک ذیل را با فرمت های JPG و JPEG و حداکثر حجم 300 کیلوبایت، اسکن و برای بارگذاری آماده نماید:

1- عکس پرسنلی و جدید تمام رخ (برای خانم ها عکس با حجاب اسلامی باشد)

2- کارت ملی

3- صفحه اول گذرنامه ایرانی معتبر

4- تصویر مهر آخرین خروج در گذرنامه

5- روادید تحصیلی، اقامت تحصیلی و یا مجوز اقامت قانونی

6- آخرین مدرک تحصیلی داخل کشور (چناچه مدرک تحصیلی مقطع قبلی در خارج از کشور صادر شده باشد می بایست ابتدا به تائید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل رسیده باشد.)

7- آخرین مدرک یا گواهی تحصیلی فعلی ( دانشجویان گواهی اشتغال به تحصیل و یا گواهی ثبت نام در دانشگاه متضمن ذکر نام دانشگاه، مقطع تحصیلی، تاریخ شروع به تحصیل، رشته تحصیلی را بارگذاری نمایند.)

8- کارت پایان خدمت نظام وظیفه، معافیت دائم، کفالت و یا تحصیلی برای آقایان (در صورت وجود)

  •  دانشجویان محترم جهت تشکیل پرونده دانشجویی پس از آماده سازی مدارک فوق، میبایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و نسبت به ثبت نام، تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری (شامل 12 حرف و عدد لاتین) از سامانه مذکور، اقدام نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، دریافت تسهیلات دانشجویی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد. 

 توجه گردد هر دانشجو تنها یک بار حق استفاده از تسهیلات غیر ارزی برای هر مقطع تحصیلی را دارد بنابراین چنانچه یک مقطع تحصیلی را قبلا در داخل و یا خارج از کشور گذرانده باشد نمی تواند برای تحصیل در همان مقطع یا مقطع پایین تر از تسهیلات غیر ارزی استفاده نماید. همچنین در صورت تغییر دانشگاه محل تحصیل در خارج از کشور، نیاز به تشکیل پرونده تحصیلی جدید می باشد.

توجه مهم:

در صورت نیاز به مراجعه حضوری، ضروری است از طریق سامانه نوبت دهی، اقدام به تعیین وقت نموده و سپس همراه با مدارک لازم به سفارت مراجعه نمایید. توجه داشته باشید سامانه نوبت دهی با سیستم ios سازگار نبوده و صرفا با سیستم اندروید و ویندوز قابل دسترسی می‌باشد.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می توانید در کانال تلگرامی کنسولی یار عضو شوید.